اخبار بین المللی, سلول درمانی, طب ترمیمی اخبار بین الملل
شماره: 33475
1399/06/12 - 10:15
بی خطر بودن سلول های اپی تلیالی رنگ دانه دار مشتق از سلول های بنیادی در مطالعات پیش بالینی

گروهی از محققین در انستیتو کارولینسکا یک پروتکل قطعی و عاری از محصولات و مواد جانوری را برای تولید موثر اپی تلیوم رنگ دانه دار شبکیه انسانی از سلول های بنیادی جنینی(ESCs-RPE) ارائه کرده اند.

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، مطالعات پیش بالینی و بالینی متعدد گذشته نشان داده اند که تزریق زیر شبکیه ای سلول های ESCs-RPE به صورت سوسپانسیون و یا صفحات سلولی می تواند مانع از دست رفتن گیرنده های نوری شود.در مطالعه ای جدید دکتر لانر و همکارانش نشان داده اند که آنالیزهای گسترده ای که انجام داده اند، شواهد قوی دال بر بی خطر بودن این سلول های ESCs-RPE ارائه کرده است که از طریق یک پروتکل تمایزی آزمایشگاهی بهینه سازی تولید شده اند و مناسب برای کاربرد در بالین هستند.

این مطالعه نشان داده است که سلول های ESCs-RPE تولید شده بوسیله لانر و همکارانش دارای ثبات ژنومی و کاریوتیپی مناسب بودند، از خلوص تمایزی بسیار بالایی برخوردار بودند و بعد از پیوند به مدل پیش بالینی موجب تومورزایی نشدند.

به عقیده محققین سلول های تولید شده در این مطالعه، پتانسیل استفاده در بالین و حمایت از گیرنده های نوری موجود در شبکیه و جلوگیری از تحلیل رفتن آن ها طی تخریب ماکولای وابسته به سن را دارا هستند.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved